Tom around the world: Maui, US Week I,II, III - Reisverslag uit Kahului, Verenigde Staten van Tom - WaarBenJij.nu Tom around the world: Maui, US Week I,II, III - Reisverslag uit Kahului, Verenigde Staten van Tom - WaarBenJij.nu

Tom around the world: Maui, US Week I,II, III

Door: Tom Zeegers

Blijf op de hoogte en volg Tom

22 September 2013 | Verenigde Staten, Kahului

Waar te beginnen in een reisverslag vind ik altijd moeilijk.Laten we voor het gemak beginnen bij het begin. Inmiddels ben ik bijna 3 weken in het zonovergoten Maui. Wat begon als een eenzame bedoeling de eerste 2 dagen veranderde al snel in een legendarische tijd. Ik heb inmiddels veel leuke en aardige mensen leren kennen en het surfen, windsurfen, boogie boarden en kitesurfen is me ook zeker niet ontgaan. Inmiddels ben ik van een verlaten hutje aan het strand, naar een wat drukker appartementen complex verhuist en heb ook daar weer veel leuke mensen leren kennen. Tevens sport ik nu bijna elke dag hier, iets wat ik in Nederland niet altijd voor elkaar kreeg, lijkt hier vanzelf te gaan. Ik heb bergen beklommen en kilometers gerend en gezwommen. Ik zit goed in me vel maar mis mijn vrienden en familie uit Nederland natuurlijk wel!

Maui staat vooral bekend om haar tropische witte bounty stranden, iets waar echt geen einde aan lijkt te komen. Het maakt niet uit op welk strand je bent, overal wordt je bijna verblind door het prachtige uitzicht! Jammer genoeg kan je niet altijd de stranden op, in de avond wordt het sterk afgeraden de stranden te bezoeken. Dit komt omdat dan de (te grote) hobo populatie van Maui de stranden bezet. Berovingen komen veel voor bij mensen die toch de gok wagen. Buiten de zwervers zijn de mensen van Maui erg aardig, je wordt altijd begroet en als je hulp nodig hebt met iets zijn ze altijd bereid te helpen. Buiten de 'locals' wonen er ook veel mensen die niet oorspronkelijk uit Maui komen. Veelal stereotype Amerikanen komen maar al te graag naar dit tropische paradijs. Het verschil tussen Europeanen, Hawaianen en de ras echte Amerikanen is maar al te goed te merken in smalle steegjes, vliegtuigen, bussen en andere dingen/plaatsen/voertuigen waar ruimte soms schaars is. Veel Amerikanen hebben duidelijk overgewicht en dat is eigenlijk ook niet gek.
Het is gewoon simpelweg erg duur om gezond te eten. Een salade waar je in Nederland nog geen 3 euro voor betaald kan je hier al snel tegen de 14 dollar voor ophoesten, het is daarom ook niet vreemd dat de meeste voor een Wendy's/Mcdonnalds/Burger King/Jack in de Box/Pizza hut/ Taccobel/ KFC of andere fastfood tent kiezen. Hier ben je namelijk al voor 5 dollar klaar en kan je onbeperkt frisdrank drinken. Toch lijkt geen beker groot genoeg te zijn en zijn zelfs de kleinste bekers groot genoeg om een klein zoogdier te verpletteren. Wel zijn de Hawaianen en Amerikanen nog steeds erg gelovig en lijkt er aan kerken geen tekort te zijn. Wel heeft iedere kerk zijn eigen versie van het christelijk, joods of protestants geloof. Inmiddels staat de teller op 23 verschillende kerken/religies, persoonlijk vind ik dat best creatief voor een eiland met maar 140.000 inwoners.

Terwijl ik dit aan het schrijven ben zie ik het half 1 worden, ik ben moe en wil gaan slapen. Ik beloof snel weer een stuk te schrijven over mijn avonturen hier en zal ook snel wat foto's online zetten!