Dag XIII, XIV - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tom - WaarBenJij.nu Dag XIII, XIV - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tom - WaarBenJij.nu

Dag XIII, XIV

Door: Tom Zeegers

Blijf op de hoogte en volg Tom

08 Augustus 2013 | Vietnam, Hoi An

Dag XIII

Na lekker te hebben uitgeslapen staan we weer fris buiten. We besluiten vandaag Hoi An nog wat verder te verkennen. Met name het Old Town gedeelte. Hoi An was vroeger namelijk een bruisende handelstad maar sinds de rivier grotendeels weg is, is er van de handel maar weinig overgebleven. Gelukkig staat het oude centrum nog wel steeds. het district staat vol met oude tempels en grote verzamelhallen voor de verschillende bevolkingsgroepen. Wat ons opvalt is dat er ook veel chineese invloeden zijn hier. Tevens barst Old Town van de 'Tailers', na wat prijsvergelijkingen komen we in een grote hal terecht. Hier vinden we een klein familie bedrijfje wat ons maar al te graag wil helpen met het maken van een Tux. Na een tijdje onderhandelen over een goede prijs en stof komen we tot een overeenkomst. We zijn maarliefst 59 euro kwijt voor een op maat gemaakte tuxedo. Stiekem kijken we een beetje mee in het productieproces, er worden grote rollen stof naar verschillende naaimachines gebracht die volgens mij de hele dag en mischien ook wel nacht draaien. Ze werken onwijs snel en lijken totaal geen last te hebben van het warme klimaat van Vietnam. Nadat we de grote hal hebben verlaten besluiten we terug te keren naar het hotel. Daar treffen we de andere groep Nederlanders en het duurt niet lang voordat er gezamelijke eet plannen zijn gemaakt. We gaan naar ' Cafe 43', ook een aanrader voor iedereen die Hoi An bezoekt. Hier kan je alle lokale specialiteiten goedkoop proberen. Tevens kan je hier ook heel goedkoop bier drinken (3000 dong), De wijn kan je beter vermijden. Deze smaakt meer naar azijn als iets anders. Na lekker te hebben gegeten duurt het niet lang voordat we weer richting een bar gaan. Uiteindelijk eindigen we opnieuw in de Volcano, met alle gevolgen van dien.

Dag XIV

We staan vandaag vroeg op. We hebben namelijk bericht gehad dat onze pakken klaar zijn, we zijn beide heel nieuwsgierig en het gebruikelijke ochtend ritueel wordt opeens in de helft van de tijd uitgevoerd. Terwijl we onderweg zijn naar Old Town worden we tegengehouden, het is opeens niet meer toegestaan om met brommers of fietsen of wat dan ook Old Town te betreden. Gelukkig laat de ' vriendelijke' man van de partij ons zonder gemotoriseerde tweewielers wel het gebied betreden. Old Town is per direct veranderd in een rustig oase, in de kleine tempels hier en daar worden gebedsceremonies gehouden. Voor welke god of goden kan ik je helaas niet vertellen, het lijken boedistische tempels maar ze hebben ook andere invloeden. Helaas is mijn Vietnamees nog steeds een beetje roestig en kan ik dus ook niet echt verhaal halen bij de lokale priester of monnink. Eenmaal aangekomen op de lokale markt stonden ze zusjes al klaar om ons the begroeten, helaas zijn onze kostuums nog niet helemaal klaar. We passen alvast de broeken en hemden en spreken af om later op de dag terug te komen. We dwalen nog even door Old Town heen waar het verkeer inmiddels weer is gaan strome. De oase van rust maakt plaats voor moters, scooters, fietsers en auto's. Het duurt niet lang voordat er weer voordurende op de claxon gehangen wordt. In het hotel treffen we Bas en Wietse, we maken gezamelijke plannen voor de avond. Willem en ik besluiten nog even onze tank leeg te rijden voordat we onze stale paarden weer moeten inleveren. We pikken nog even onze kostuums op en vertrekken als het begint met schemeren weer met een grote groep naar Old Town. Dit is ongeveer 20min lopen vanaf ons hotel maar de tijd vliegt voorbij, onderweg is de gehele kade verlicht en drijven er overal lampionnen op het water. Overal is feestelijke 'traditionele' muziek en we vinden al snel een plekje om te eten. Na het eten bezoeken we een backpackers bar waar we al snel nog meer mensen leren kennen.